Kontakt webmaster@stereotype.se

Sovrummet avgörande för god sömn

Har du svårt att sova? Vaknar du lätt mitt i natten? Känns det som natten aldrig tar slut när du vaken räknar timmarna till att väckarklockan ringer? Det är problem du bör ta på allvar. Jonas Appelberg, sömnforskare vid Landstinget Västernorrland och Mittuniversitet förklarar:

– Dålig sömn under en längre tid kan ha väldigt negativa konsekvenser för människor, men man ska vara observant på att man talar om ganska långa perioder med dålig sömn. Men även korta perioder kan dra ner på prestationer och välmående.

Vardagsrum med soffaHur ska då en tackla problemet med sömnbrist? Främst bör man se över hur sovrummet ser ut. Att till exempel inte mörklägga sovrummet kan störa sömnen mer än du anar. Ljuset som kan komma in, oavsett om det är en ljus sommarnatt, månen eller gatlyktor utanför fönstret kan nämligen berätta för din hjärna att det är dags att vakna. Vaknar du under natten ska du till och med undvika att tända lampan för att inte väcka hjärnan ytterligare, även om du behöver ställa dig upp att gå på toaletten. Bra mörkläggningspersienner kan du hitta på till exempel Persiennkompaniet.se, där hittar du även vägledning för vad som är bäst för just ditt hem.

Andra bra tips för en bra sömn är att ha det svalt i rummet, gärna på en temperatur mellan 14-18 grader. Att ha ett varmt täcke är dock ingen fara. Självklart är det bra att inte dricka kaffe, te eller cola innan du går och lägger dig – sluta redan 6 timmar innan läggdags. Om du är hungrig när du ska sova är det bra att äta något eftersom hjärnan annars instinktivt under natten kommer börja leta efter mat -vilket du kan vakna av. Försök även röra på dig varje dag, gärna minst två timmar. Om de sedan handlar om promenader eller ett besök på gymmet är upp till dig. Kanske är det bäst att variera alternativen? Mer om sömnbrist och hur den kan hanteras här.