Kontakt webmaster@stereotype.se

Bli piggare med rätt belysning

pexels-photo-220210Med rätt belysning i ditt hem kan du ge dig själv ljusterapi. Mörkret påverkar oss mycket och för att undvika ohälsa kan man se till att ha kvalitativ LED-belysning i hemmet.

Vi blir allt tröttare, och sover allt sämre. Detta beror mycket på att vi inte får den dos med dagsljus som vi behöver. Men det går faktiskt att fixa bra belysning i hemmet som du blir piggare av! I tidigare text skrevs det om att välja rätt lampor till hemmet, men nu ska det handla om att välja belysning som du blir piggare av.

Trötta årstider

Det är inte helt lätt att hålla sig pigg när det varit endel mörka månader redan och när man har några framför sig. Värst brukar det vara precis efter nyår. Men med rätt ljus i hemmet kan du bli piggare och må bättre! Vi spenderar 90 procent av vår tid inomhus, och ändå om solen inte skiner så får du 5-10 gånger mer ljus på dig utomhus än i ditt hem, ganska sjukt eller hur? Dagsljus som kommer in i hemmet räknas såklart, men det räcker bara två meter in i ett rum så vill man ha mer ljus på sig så gäller dig att hålla sig nära fönster.

Går att påverka

De mörka årstiderna kan påverka oss starkt, och 20-25 procent av svenskarna blir påverkade av mörkret genom följder som trötthet, depression och nedstämdhet. Det vanligaste är att behandla med antidepressiva mediciner, men ljusterapi har visat sig vara effektfullt. Och ljus borde användas i större utsträckning. Se till att du har den bästa belysningen mot trötthet i ditt hem, nämligen LED-belysning eftersom det är det ljus som mest liknar ljuset från solen.

”Det behövs inga speciella ljuslampor som du sätter framför dig, satsa på Led-lampor av god kvalitet”, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi till Metro.